Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak jsem konečně uviděl Čínu. Po deseti dnech na olympiádě

Až do minulé soboty jsem na dotazy z domova odpovídal, že dojmy z Pekingu nemám žádné, žil jsem ve zvláštním olympijském mikrosvětě a na okolní svět jsem pohlížel jen skrz okna. Z mašinérie novinářských autobusů, tiskových středisek, press tribun a media bufetů jsem poprvé vyskočil v neděli. Program olympiády byl z českého pohledu klidnější, mohl jsem zvolnit a opatrně nahlédnout do města. Konečně jsem tedy navštívil Čínu - v desátý den svého pobytu na olympiádě!

Na čínském trhu aneb smlouvat smlouvat smlouvat

Silk Market, neboli Hedvábný trh, je obří tržnice, do které by se pohodlně vešli všichni asijští prodejci z českého pohraničí i se svými stánky. Na pěti rozlehlých podlažích je namačkaný jeden obchůdek vedle druhého. V podzemních patrech se prodávají boty, kufry a hračky, pak jsou tři podlaží s oblečením a nahoře narazíte na obchody se šperky a hodinkami. Všude se smlouvá a smlouvá. Když nesrazíte cenu na desetinu původního požadavku, děláte špatný byznys. 

"Normálně jsou za patnáct set, ale vám je dáme za dvanáct," tvrdila mi prodavačka s botami v ruce. Mávl jsem rukou a jdu pryč, ale dvě trhovkyně se mi staví do cesty a snižují cenu. Osm set, pět, tři stovky... Až na kalkulačce vyťukaly poslední cenu: 150. Nakupovat se mi nechtělo, ale ze sportu jsem řekl: "Sto!" a namačkal jedničku a dvě nuly na počítačce. "Za sto!?" vyděsila se Číňanka a pod nos mi strčila jarmilky, jaké kdysi nosívaly naše spolužačky na tělocvik.

Tak nic, jdu pryč. "Stůjte, dáme vám je tedy za stovku." Teprve teď mě nechají boty vyzkoušet, ale jsou tvrdé a nesedí mi. Moc nevěřím, že logo Nike je pravé, a tak mizím. Boty v přepočtu za 250 korun oželím, ale jsem bohatší o zážitek.

Větší kšefty mají svá zvláštní pravidla. Když kupujete hodinky, tak na stánku jen vyhandrkujete cenu, a pak se jde do nejvyššího patra pro zboží. Tam se ocitáme i se skupinou dalších v kutlochu, který vypadá to jako pokerové doupě někde za barem. Maltský olympionik, který dorazil ještě před námi, kouří aromatické cigarety a kouř už malou místnost balí do svých závojů. Na stole leží kufřík se značkovým zbožím. Zákazníci se v hodinkách přehrabují, majitel posílá pro další bednu. Vydržím to jen chvíli, tenhle svět není pro mě.

Olympionici mezi trhovci

Víc mě baví courat mezi regály a sledovat ruch kolem. "Já v tom mám své peníze, nemůžu jít s cenou dolů," křičí obchodník a tlačí chlápky v brazilském olympijském úboru zpět do svého stánku. Další návštěvníci se chytí na značkové spodní prádlo. Kramářka si přečte "Russia" na bundách a spustí na ně ruštinou. Vzpomenu si na radu zkušených nenosit nic, co by mohlo odhalit můj původ, protože trhovci na každý národ zkoušejí jiné triky.

Olympionici jsou tady vůbec vděčnými zákazníky. Když jsem k tržnici přicházel, právě do taxíku nasedal český desetibojař Roman Šebrle. Na parkovišti stojí plno aut s označením "oficiální vůz olympijských hostů" za oknem a noviny před týdnem reportovaly o návštěvě amerického exprezidenta George Bushe staršího.

Zpátky na sportoviště 

Musím zpátky, večerní zápas našich basketbalistek se blíží. Od Silk Marketu se táhne dav lidí s velkými taškami, jak to známe jen v předvánoční Praze. I já s těmihle zástupy mířím do metra a těším se na další dobrodružství. České basketbalistky hrají s Čínou, a tak si představuji metro plné fanoušků s vlajkami, jako to znám u nás v Dejvicích, když se davy hrnou na Letnou. Jenže srovnávejte Peking s Prahou a olympiádu třeba s fotbalovou kvalifikací. Tady je návštěva takového zápasu jako dým z jedné cigarety pro zdejší smogové ovzduší. Prvního člověka se vstupenkou si všimnu stanici před výstupem, jinak si podzemí žije svým běžným životem. Pravda, po výstupu se už na cestu do haly ptát nemusím, stačí splynout s černovlasou řekou a plout s ní kupředu.

Návrat do mé olympijské izolace od zbytku světa není vůbec jednoduchý. Průchod od běžných diváků do novinářských prostor nemůžu najít, a tak za spikleneckého mrkání na hlídkující dobrovolnici musím překročit hrazení. Jsem zpátky ve světě novinářských autobusů, tiskových středisek, press tribun a media bufetů, ale věřte mi, už v programu olympiády vyhlížím okénko, kdy budu moci přeskočit přes bariéru zpátky mezi lidi. Byl to dneska totiž skvělý půlden.

 Jaroslav Beránek, Sport.idnes.cz, Peking

 

Autor: Redakční blog iDNEScz | úterý 19.8.2008 13:12 | karma článku: 27,34 | přečteno: 10346x
  • Další články autora

Redakční blog iDNEScz

Co závidí recenzent Jaromíru Nohavicovi? A byl na jeho koncertě?

Recenze koncertu Jaromíra Nohavici v pražské Lucerně vzbudila na iDNES.cz vášnivou diskusi. Ačkoli to nebývá zvykem, vzhledem k závažnosti tématu se autor rozhodl některé diskusní příspěvky okomentovat.

21.4.2009 v 13:00 | Karma: 28,94 | Přečteno: 16786x | Diskuse| Kultura

Redakční blog iDNEScz

Novela trestního zákona platí i pro diskutéry na internetu

Tzv. "náhubkový" zákon neplatí jen pro novináře a blogery, ale také pro diskutující pod internetovými články. Jeho porušení může vést k pokutě až pět milionů korun či k pětiletému pobytu ve vězení. Zákonem čeští zákonodárci zakázali používat v médiích nejen soudem nařízené odposlechy hovorů politiků, podnikatelů či osob podezřelých z nekalostí, ale také zveřejňovat informace identifikující oběti trestných činů.

31.3.2009 v 9:20 | Karma: 27,81 | Přečteno: 20696x | Diskuse| Média

Redakční blog iDNEScz

Byl jsem pod lavinou. Nemohl jsem ani plivnout

V českých horách už letos umřeli pod lavinou dva lidé, kteří se vydali jezdit na lyžích a snowboardu do volného terénu. Je to nezvykle hodně. Rozhodl jsem se zúčastnit lavinového kurzu, abych se dozvěděl, jak tomu neštěstí předejít. V rámci výcviku jsem se nechal zasypat lavinou.

25.2.2009 v 13:06 | Karma: 30,21 | Přečteno: 9462x | Diskuse| Společnost

Redakční blog iDNEScz

Klapka, kamera aneb jak se točí školní bufety

Školní bufety, to je vážně kapitola sama pro sebe. Když jsem se rozhodla vyslyšet volání SOS některých čtenářů a o bufetech napsat článek, netušila jsem, že si při tom zároveň zahraju na televizní reportérku. Ale nakonec, proč ne?

17.9.2008 v 10:00 | Karma: 20,12 | Přečteno: 6386x | Společnost

Redakční blog iDNEScz

Drobná exkurze do světa narkomanů

Proniknout do světa, který je zahalen rouškou tajemství. Přinést reportáž z komunity pražských narkomanů. To je cíl, který si dávám v polovině prázdnin. Záhy se ukazuje, že to nebude tak jednoduché. Terénní programy, díky kterým bych se do tohoto světa mohla dostat, jsou opatrné. Nechtějí ztratit pracně nabytou důvěru, kterou k nim klienti získali.

29.8.2008 v 16:55 | Karma: 19,90 | Přečteno: 4851x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7971x
Redakční blog iDNES.cz

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky